Industriada okryła się złotem!
Industriada – święto Szlaku Zabytków Techniki najlepszym produktem turystycznym Polski. Uroczysta gala, podczas której ogłoszono wyniki XIV edycji Konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny i przyznano Złoty Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej, odbywała się dzisiaj w Poznaniu w ramach targów Tour Salon w Poznaniu.
Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny Polskiej Organizacji Turystycznej ma na celu wyłonienie najbardziej atrakcyjnych, nowatorskich i przyjaznych produktów turystycznych w kraju. Certyfikaty przyznawane są w drodze konkursu od 2003 r. Dotychczas nagrodzono i wyróżniono 216 produktów turystycznych, ale tylko ośmiu przyznano złoto. Pierwszy Złoty Certyfikat w historii konkursu, w 2008 roku, otrzymał Szlak Zabytków Techniki województwa śląskiego. Tytułem tym mogą się jeszcze poszczycić tylko Kanał Augustowski – Szlak Papieski, Łódzka Manufaktura, Festiwal Przystanek Woodstock oraz Kopalnia Złota i Średniowieczny Park Techniki w Złotym Stoku.
Nagrody przyznawane są przez kilkunastoosobową kapitułę, w skład której wchodzą eksperci z zakresu turystyki, budowy i promocji produktów turystycznych, komunikacji społecznej i marketingowej, przedstawiciele środowisk akademickich związanych z turystyką, dziennikarze oraz przedstawiciele izb branżowych. Konkurs składa się z dwóch części. W pierwszym etapie podmioty zgłaszają swoje kandydatury Regionalnym Organizacjom Turystycznym, które następnie wybierają przedstawicieli do etapu ogólnopolskiego – maksymalnie trzech kandydatów do certyfikatu POT i jednego kandydata do Złotego Certyfikatu. W kolejnym etapie kapituła konkursu – spośród zgłoszeń przesłanych z całego kraju – wybiera 10 laureatów Certyfikatu POT i jednego laureata Złotego Certyfikatu.
W ścisłym gronie finalistów konkursu o Złoty Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej w 2016 r. oprócz Industriady znalazł się Jarmark św. Dominika w Gdańsku oraz Bałtowski Kompleks Turystyczny.
Industriada swój pierwszy certyfikat POT otrzymała w 2013 roku. Aby ubiegać się o przyznanie Złotego Certyfikatu konieczny był twórczy rozwój produktu. „W trakcie ostatnich trzech lat Industriada niewątpliwie dojrzała jako festiwal. Liczba uczestników wzrosła z 75 tys. w 2014 roku do 90 tys. w roku 2016, a zgodnie z oczekiwaniami odwiedzających dotychczas jednodniowe święto wydłużone zostało o piątkowy „rozruch maszyn”. Zwiększono liczbę miast uczestniczących z 24 na 27, coraz więcej obiektów przygotowuje wydarzenia – dziś mówimy już o blisko 400 atrakcjach w programie festiwalu. Poszerzono również dostępność obiektów poprzez rozwój systemu bezpłatnego transportu” – przekonuje Henryk Mercik, członek Zarządu Województwa Śląskiego, odpowiedzialny m.in. za Wydział Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego zarządzający festiwalem.
Wszystkie certyfikowane w konkursie produkty zostają objęte programem promocyjnym, a zdobywca Złotego Certyfikatu – dodatkowo programem specjalnym, którym jest sfinansowana przez POT kampania promocyjna o wartości do 100 tys. zł. „Nagroda przyznana przez Polską Organizację Turystyczną stwarza wyjątkową szansę na ogólnopolską promocję jedynego takiego festiwalu w naszym kraju. Dlatego też w imieniu Samorządu Województwa Śląskiego – koordynatora święta Szlaku – pragnę serdecznie podziękować za stworzenie takiej możliwości przez organizatorów konkursu. Zabytki techniki mają historię równie fascynująca jak zamki czy pałace. Przekonajcie się państwo o tym podczas ich wyjątkowego święta, kiedy wszystkich nas łączą przemysłowe historie” – dodaje Mercik.
Na tegoroczne święto Szlaku warto zarezerwować piątkowy wieczór 9 czerwca i całą sobotę 10 czerwca. Szczegółowy program INDUSTRIADY zaprezentowany zostanie w maju. Szczegóły na industriada.pl.